ماهیت بیمه اجباری اشخاص ثالث

ماهیت بیمه اجباری اشخاص ثالث

معنا و مفهوم بیمه

ماهیت بیمه اجباری اشخاص ثالث

وکیل بیمه

ماهیت بیمه اجباری اشخاص ثالث : بیمه عقدیست که به موجب آن یک طرف تعهد می نماید درازای پرداخت وجه یا وجوهی ازطرف دیگر درصورت وقوع یا بروز حادثه، آن را جبران نماید. متعهد بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار، وجهی راکه بیمه گذارمی‌پردازد ، حق بیمه و آنچه را می پردازد موضوع بیمه نام دارد. به مفهوم واقعی بیمه عهدیست که انجام تعهدی را برای یکی از طرفین ایجاد می کند.
بیمه حوادث
بیمه عمر
بیمه تصادفات
بیمه درمانی
بیمه مسئولیت مدنی
بیمه پیمان و مقاطعه کاری
بیمه استخراج و اکتشاف
بیمه مسئولیت مدنی تولید کنندگان و فروشندگان محصول
وکیل متخصص امور بیمه توضیح می‌دهد ‌درصورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد، بیمه گر فقط متناسب بامبلغی که دریافت نموده، طرف را بیمه می نماید.

ماهیت بیمه اجباری شخص ثالث

قانون بیمه اجباری شخص ثالث دراثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395/2/20پیش تر با عنوان قانون بیمه اجباری دارندگان وسیله نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث بود که پس از تصویب در تاریخ ذکر شده در فوق، قانون بیمه اجباری شخص ثالث نام نهاده شد.
هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی مکلف است وسایل نقلیه موضوع این قانون را بیمه نماید. شرکتهای بیمه مکلف هستند طبق مقررات این قانون با طرف مقابل قراردادبیمه منعقد نمایند.
دارندگان وسیله نقلیه‌ای که از کشور خارج می شوند با پرداخت حقوق بیمه، وسیله نقلیه خود را بیمه نمایند.زیرا ممکن است در خارج از مرزهای ایران به اشخاص ثالث ایرانی برخورد نمایند. ارزیابان و کارشناسان خسارات را برآورد نموده و کتبا اعلام می نمایند.
لازم به ذکراست اگر در یک حادثه، شرکت بیمه به پرداخت بیش از یک دیه محکوم شد، مبلغ مازاد از بیمه اجباری اشخاص ثالث، مراجع قضایی، مبلغ مازاد بر دیه را به عنوان دیه حوادث قلمداد می نمایند.درج هر گونه شرط که به بیمه گذار مزایای کمترتعلق گیرد باطل وبلا اثر است. تعهدات ریالی بیمه گر در قبال زیان دیدگان وسیله نقلیه مسبب حادثه، برابر با حاصل ضرب ظرفیت مجاز وسیله نقلیه در سقف تعهدات بدنی بیمه گر است. مهمتر این که در صورتی که بیمه گذار در خصوص خسارت‌های مالی تقاضای پوشش بیمه ای بیشتر از سقف مندرج در این ماده داشته باشد بیمه گر مکلف است او را بیمه تکمیلی نماید.

تعهدات شرکتهای بیمه در پرداخت خسارت به مشمولین بیمه

درصورت بروز حادثه بیمه گر مکلف است کلیه خسارت وارده مطابق قانون پرداخت نماید ولیکن خسارت مالی ناشی ازحوادث رانندگی صرفا تا میزان خسارت وارده به گرانترین خودروی متعارف قابل جبران است. خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هرساله مشخص می شود،می باشد. در مواردی که به دلیل عدم ظرفیت مجاز وسیله نقلیه مجموع خسارت بدنی زیان دیدگان وسیله نقلیه مقصر حادثه بیش ازسقف مجاز باشد. خسارت وارده به هر یک از زیان دیدگان بین آنها تسهیم می گرددوما به التفاوت خسارت بدنی هر یک از زیاندیدگان توسط صندوق تامین خسارت بدنی وفق مقررات مربوطه پرداخت می شود و مطابق مقررات قانون بیمه اجباری اشخاص ثالث از مسبب حادثه دریافت می‌گردد.لذا در صورتی که مسبب حادثه گواهینامه نداشته باشد درصورت بروز حادثه برای وی، مطابق رای وحدت رویه شماره ۸۰۶دیوان عالی کشور به تاریخ ۱۳۹۹/۱۱/۱ به دلیل بی مقالاتی وسهل انگاری راننده مسبب حادثه تحت پوشش حمایتی بیمه قرار نمی گیرد.
لازم به ذکر است تعهدات ‍ریالی
بیمه گر درمقابل زیان دیدگان، خارج از وسیله نقلیه تا ده برابر سقف تعهدات بدنی بیمه نامه مطابق موازین این قانون می باشد.

اگر دیه حادثه بیشتر از پرداختی مالک بیمه نامه باشد:

درصورتیکه در یک حادثه مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه از زیاندیدگان محکوم شود، بیمه گر مکلف است کل خسارت بدنی را بپردازداعم ازاین که مبلغ مازاد بر دیه، کمتراز دیه کامل یا بیشتراز آن باشد. مراجع قضایی موظفند در حین نگارش متن حکم، مبلغ مازاد از دیه را به عنوان بیمه حوادث عنوان نمایند. قابل ذکر است، در جرایم راهنمایی و رانندگی به استناد گزارش افسرپرونده تصادف، در صورت فوت شخص مشمول دیه به علت تصادف، بیمه گر مسئول است، کل دیه شخص فوت شده را بدون قید و شرط پرداخت نماید.

صندوق حمایت از خسارت‌های بدنی

یک نهاد عمومی غیر دولتیست و به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث ناشی از وسیله نقلیه در خصوص خسارت‌های وارده به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه، بطلان قراردادبیمه، مقصر شناخته شدن وسیله نقلیه ای که فاقد بیمه است، یا ورشکسته شدن شرکت بیمه و تعلیق یا لغو پروانه فعالیت شرکت و ناتوانی در پرداخت خسارت بدنی که به موجب صدور بیمه نامه به عهده بیمه گر است،‌ رابپردازد و به قائم مقامی زیان دیدگان به بیمه گر مراجعه نماید. که حسب مورد از طریق مراجع قضایی به مسبب حادثه یا مدیر تصفیه شرکت بیمه ورشکست شده، مسئولین و نمایندگان مجاز قبل از توقف شخص مراجعه می نماید.

شرایط بیمه اجباری شخص ثالث سال ۱۴۰۰

اقداماتی در خصوص راننده محور نمودن شخص ثالث صورت گرفته‌است که تخفیف عدم خسارت برای تمام رانندگان خودرومحاسبه گردد و یا در صورت تصادف و خسارت تنها راننده مقصر مشمول قانون شود. با این وجود واردنمودن اطلاعات گواهینامه تمام افراد الزامی نیست و تنها یک گواهینامه برای خرید بیمه شخص ثالث کافیست و در واقع بهتر است برای شخصی باشد که بیشترین استفاده از خودرو را دارد. باید توجه داشت در صورتی که فقط گواهینامه یک نفرثبت شده باشد و تصادف در زمان استفاده شخص دیگری رخ بدهد هیچ تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نمی شود و خسارت به صورت کامل پرداخت می شود. قانون جدید با هدف شخصی سازی تخفیفات بیمه شخص ثالث است. ولیکن برای این انتقال باید پلاک و سند و بیمه نامه دوخودرو همه به نام یک فرد باشد. مبنای محاسبه تخفیف جدید تخفیف بیشتر است مثلا اگر یک خودرو پنجاه درصد تخفیف و یک خودرو بیست درصد تخفیف داشته باشد تخفیف نهایی همان پنجاه درصد است و تخفیفها با هم جمع نمی شوند. امکان انتقال این تخفیف به خانواده و بستگان درجه یک دارنده بیمه نامه وجود دارد و به طور کلی این اقدامات در جهت راننده محور شدن مزایای استفاده از بیمه شخص ثالث برای مشمولین این قانون تهیه، تنظیم و تصویب گردیده است. قابل ذکر است با تصویب این قانون دیگر انتقال تخفیف درزمان فروش خودرو به خریدار وجود ندارد و این به آن معناست که دیگر داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث در زمان فروش خودرو شرط نیست و تخفیفی به خریدار منتقل نخواهد شد. دارنده در صورت انتقال خودرو، میانگین متوسط تا یکسال می تواند این تخفیف را حفظ کند و همانطور که در سطور بالا توضیح داده شد امکان تخفیف بین دو خودرو به نام یک فرد وجود دارد.

وکیل مجازی

منبع: وکیل صلح

Insurance lawyer
Tell:09120928762


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =