کرونا فرصتی برای احیای نقش علمی دانشگاهیان در جامعه

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه ارشاد دماوند گفت: کرونا فرصتی برای جامعه علمی، پژوهشی، دانشگاهی و پزشکی ایجاد کرد تا نقش مهم و اساسی آنها بیشتر مشخص شود و توجه مردم به مسایل علمی و دانشگاهی افزایش یابد.

اکرم محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: تلاش جامعه پزشکی و بهداشتی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی،‌ اساتید در دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و پژوهشگران برای مبارزه با کرونا برای ساخت واکسن و راه‌های مقابله با کرونا از جمله نقش‌های مهم و با اهمیت جامعه دانشگاهی است که سبب شد مردم به اهمیت این بخش بیشتر واقف شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمان که دوران کرونا است، هر فرد دانشگاهی با هر تخصصی می‌تواند با کار جهادی به کمک هم وطن‌های خود بشتابد و این موسسه نیز که در دعاوی حقوقی، ثبتی و صنعتی، ‌کسب مجوز، امور کیفری و خانواده فعالیت می‌کند، این کارجهادی را آغاز کرد.

مشاور حقوقی کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم شرکت در پویش همدلی با دیگر اقشار جامعه، ‌مشاور رایگان حقوقی به صورت حضوری و تلفنی در هر تعداد جلسه که فرد متقاضی بخواهد توسط این موسسه ‌انجام می‌شود.

محمدی با تاکید بر مشاوره رایگان در امور خانواده افزود: علاوه بر موسسه که مشاوره رایگان انجام می‌دهد، در دانشگاه شهید بهشتی که کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو را در اختیار دارم، در همه زمینه‌ها به خصوص زنان و خانواده مشاوره رایگان و تلفنی به دانشجویان و خانواده‌ها در حال ارائه است. همچنین نوشتن اظهارنامه و لایحه نیز بدون دریافت وجهی در این مرکز انجام می‌شود.

وی با بیان این که هدف از مشاوره رایگان، کمک به خانواده‌هایی است که از شرایط مالی و معیشتی خوبی برخوردار نیستند، گفت: اگر این خانواده‌ها هم نیاز به وکیل داشته باشند،با درصد بسیار پایین حق وکالت که فقط درحد باطل کردن تمبر مالیاتی است، ‌وکالت آنها را موسسه بر عهده می‌گیرد.

مدیرعامل موسسه حقوقی و داوری پارسه با یادآوری انجام مشاوره رایگان به خیریه هایی نیازمند، ‌تصریح کرد: از طریق بعضی دوستان با مرکزی که کمپ ترک اعتیاد است، آشنا شدیم و به خانواده‌هایی این افراد مشاوره‌های حقوقی رایگان داده می‌شود البته کارآفرینی نیز برای آنها در نظر گرفتیم تا خود خانواده و یا فرزندان آنها در کارهای مشروع فعال شوند

وی در پاسخ به سوالی درمورد شرایط خانواده ها در دوران شیوع کرونا، گفت:‌ از زمان شیوع کرونا در کشور به خصوص از فروردین‌ماه ۹۹، تعدادی پرونده طلاق و تنش خانوادگی به این موسسه ارجاع شد که در بعضی از پرونده‌ها موفق شدیم با جلسات مشاوره و صلح، ‌خانواده‌ها را به ادامه زندگی بازگردانیم. ولی در سایر پرونده‌ها مجبور به اقدام شدیم و طرفین به دادگاه معرفی شدند.

مدیرعامل این موسسه حقوقی درباره دلیل آمار طلاق در این شرایط اظهار داشت: مهم ترین دلیل آن شرایط اقتصادی کشور است. از طرفی در خانواده‌های امروزی، هجوم فضای مجازی، اینترنت و  ماهواره سبب شده که داده‌های غربی با اعتقادات شرقی همخوانی نداشته باشد و مردان و زنان امروزی نیز آزادی عمل خاصی برای خود قائل شوند که همین منجر به جدال خانوادگی و تصمیم به طلاق می‌شود.

محمدی ادامه داد:‌ ‌امروزه جمله منم خیلی در خانواده‌ها رواج یافته تا منیت در جامعه ایرانی جاری شود که همین آغازگر اختلاف بین زن و شوهر است.

وی افزود:‌ شرایط شیوع کرونا در ایران و جهان نیز به بسیاری از کسب و کارها لطمه زده است، از طرفی به دلیل حضور بیشتر مردم در خانه، مصرف بسیاری از اقلام خوراکی و مواد غذایی برای یک خانواده به عنوان مثال چهار نفره افزایش یافت و اگر خانواده‌ای در تامین معیشت خود ناتوان شود، ‌این عامل هم سبب می‌شود زنان برای دریافت مهریه و طلاق اقدام کنند.

مدرس حقوق بین الملل دانشگاه با بیان این که در این دوران عکس موضوع طلاق نیز رخ داد و کرونا به زندگی بعضی دیگر از خانوادها گرما بخشید، یادآور شد: همچنین اختلاف زناشویی در بعضی خانواده‌ها در دوران کرونا وجود دارد، در خانواده‌هایی هم که زن و مرد پیش از  شیوع ویروس کمتر در کنار یکدیگر بودند، کرونا سبب دورهمی بیشتر آنها و افزایش گرمای زندگی در این خانواده‌ها شد.

محمدی درباره اینکه چگونه می‌توان در این دوران آمار طلاق را کاهش داد؟ توضیح داد: ‌در مرحله نخست باید سرگرمی‌های گذشته را دوباره فعال کرد. همچنین هر فردی که در کشور با هر سمت و شغلی می‌تواند به عنوان یک کار جهادی به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا کمک کند.

وی افزود:‌ به عنوان مثال در موسسه حقوقی پارسه به تعدادی از دانشجویان به صورت رایگان آموزش‌های لازم برای این که چگونه می‌توانند وارد فضای کسب و کار شوند، ارائه می‌ شود که همین می‌تواند سبب کارآفرینی آنها شده و بار مالی خانواده‌ها را کم کند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =